به گزارش خودروکار، شاید نام هوندا HR-V را تا بحال شنیده باشید، خودروی شاسی بلند کوچکی که
نسل اول آن سال 1998 شروع به تولید شد و در سال 2006 عمر نسل اول به پایان
رسید. خودرویی که تنها در بعضی بازارهای انتخاب شده به فروش می رسید و
طراحی آن بر پایه لوگوی هوندا بود. اما سال 2014 بود که این شرکت معروف
ژاپنی دوباره این مدل را متولد کرد و آن را برپایه نسل سوم هوندا Fit طراحی
و به تولید رساند و اینبار آن را جسورانه به بازارهای بزرگ دنیا از جمله
آمریکا، استرالیا، برزیل و بازارهای آسیایی ارسال کرد.
هوندا HR-V که در حقیقت مخفف کلمه Hi-rider Revolutionary Vehicle است در
نمایشگاه نیویورک سال 2014 خود را در معرض دید عمومی گذاشت تا نشان دهد در
سگمنتی کاملاً جداگانه قصد دارد بازی جدیدی را مجدداً آغاز کند، سگمنتی که
تابحال رقیب اصلی هوندا یعنی تویوتا، نماینده ای در آن ندارد و فعلاً هوندا
در این رده یکه تازی می کند.
اجازه دهید بجای صحبت در مورد کلیات و تاریخچه، مستقیماً به سراغ این
خودروی ژاپنی خوش استیل رفته و ببینیم تازه وارد امسال بازار ما چه خودرویی
خواهد بود. به واقع هوندا HR-V از نظر طراحی خودرویی بسیار جذاب و خوش فرم
است و طراحی قسمت عقبی آن به وضوح نشان دهنده هم خانواده بودن با هوندا
سیویک است که آن هم قرار است به زودی جنگ سختی را در سگمنت سدان های متوسط
شهری به راه بیندازد.
هوندا HR-V شاسی بلند جمع و جوری است که پتانسیل خوبی برای فتح بازار خود
دارد. روی این خودرو قابلیت نصب پیشرانه های 1.5 و 1.8 لیتری وجود دارد که
گویا گلرنگ موتور قصد دارد مدل 1.5 لیتری را وارد بازار کند.
ممکن است بعضی در ابتدا این حجم را برای هیکل 4295 متری (طول) کم بدانند.
ولی باید گفت که HR-V سر حال تر از این حرف ها است زیرا وزن این خودرو تنها
1249 کیلوگرم است و نشان دهنده رژیم سختی است که هوندا به این مدل داده و
توان تولیدی گرفته شده از این پیشرانه با حجم 1498 سی سی 129 اسب بخار (در
6600 دور در دقیقه) و 155 نیوتن متر (در 4600 دور در دقیقه) است که این
نیرو بدون استفاده از هیچ سیستم پرخورانی گرفته شده است. لذا در نهایت شتاب
صفر تا صد این خودرو 11.2 ثانیه است که باید گفت برای یک شاسی بلند کوچک
شهری عددی قابل قبول است.
از آنجاییکه هوندا معمولاً در بازارهای بزرگ دنیا در حال رقابت است و جنگ
سختی برای کمتر کردن مصرف سوخت و آلایندگی وجود دارد (البته بدون تقلب!)،
هوندا نیز در HR-V سعی کرده این مهم را پیاده کند و میزان تولید آلایندگی
در این مدل 1.5 لیتری تنها 120 گرم در هر صد کیلومتر است و مصرف سوخت
ترکیبی آن 5.2 لیتر در هر صد کیلومتر ترکیبی می باشد که عددی بسیار کم برای
یک شاسی بلند محسوب می شود. همچنین همانند دیگر محصولات جدید هوندا، این
مدل نیز از گیربکس CVT بهره می برد که می تواند با آن به حداکثر سرعت 187
کیلومتر در ساعت برسد.
به قیمت HR-V می رسیم، جاییکه باید مجدداً متذکر شویم که شما هر چند کوچک و
جمع و جور اما با یک شاسی بلند سر و کار دارید و قیمت آن در بازار جهانی
در حدود 20 هزار دلار است که قیمت آن را در بازار ایران احتمالاً به بیش از
160 میلیون می رساند و هم ردیف کره ای های خوش فروش بازار یعنی توسان و
اسپورتیج می گذارد و حتی باید با میتسوبیشی ASX نیز بجنگد.
اگرچه توسان و اسپورتیج در سگمنتی بالاتر قرار می گیرند و از پیشرانه هایی
حجیم تری نیز بهره می برند اما هوندا می تواند با تیکه بر اعتبار برند خود
و کیفیت ساخت بهتر، این رقابت را سخت کند و با جثه ای کوچک تر به جنگ
بزرگان کره ای برود.
قطعاً ورود برندهای معتبری همچون هوندا به بازار ایران می تواند به ارتقای
کیفی محصولات موجود در بازار کمک کند و رقابت را سخت تر از گذشته کند،
رقابتی که این روزها در رده قیمتی بین 100 تا 200 میلیون اکثراً در دست کره
ای ها قرار گرفته و قطعاً ورود مدل های مختلفی از جمله هوندا، تویوتا،
میتسوبیشی و البته امیدواریم نیسان، سطح بازار را بیش از پیش بالا ببرد.
منبع: خودرو بانک
انتهای پیام/